Frontpage Aktuelt Aktuelt i Vindmølleindustrien news Q2 2018 Pressemeddelelse: Historisk bredt energiforlig sætter kurs mod grønt energisystem

29.06.18

Et enigt Folketinget har sikret en bred og ambitiøs energiaftale, der bringer Danmark ind i gruppen af lande, som nu har plan for udbygning med grøn energi frem mod 2030. En afgørende aftale, mener Vindmølleindustrien, der roser partierne for at samle sig om en bred og ambitiøs aftale.

Kort inden Folketingets sommerferie er det lykkedes alle partier i Folketinget, at sikre Danmarks grønne energipolitik for de kommende 10 år. Aftalen rummer mange af de tiltag, som Vindmølleindustrien har efterspurgt, og aftalen vækker derfor glæde hos Vindmølleindustrien.

”Aftalen sætter en tyk streg under, at vi i Danmark sætter barren højt og prioriterer en ambitiøs energipolitik på tværs af Folketinget. Det er meget positivt at aftalen sikrer, at der nu er enighed om etablering af tre store havvindmølleparker frem mod 2030 og at man vil understøtte en fortsat udbygning med landvind. Det er afgørende for den grønne omstilling og Danmarks styrkeposition på vindområdet med de dertilhørende 33.000 arbejdspladser og milliarder i eksportindtægter.” siger Jan Hylleberg, adm. direktør for Vindmølleindustrien.

Aftalen betyder konkret, at der frem mod 2030 skal etableres tre nye havvindmølleparker på samlet set mindst 2.400 MW og der afsættes ca. 4,2 mia. kr. til udbygningen med bl.a. landvind, der skal konkurrere med sol og en række andre teknologier om tilskuddet.

For landvind opsættes et mål om at reducere antallet af møller fra over 4.000 i dag til 1.850 i 2030, samtidig med at aftaleparterne indfører en salgsoption for naboer og en erstatning for den hidtidige grønne ordning for kommunerne.

”Det har været vigtigt for os at få hævet målsætningerne for vedvarende energi og sikret en klar plan for udbygningen med såvel land- som havvind frem mod 2030, da det er med til at drive den grønne omstilling og vores danske styrkeposition. Det er meget glædeligt, at der nu står et enigt Folketing bag alt dette,” siger Jan Hylleberg og afslutter:

”Når det er sagt, så er vi selvfølgelig kede af den negative tone der har været om landvind og vi havde meget gerne set en mere aggressiv tidsplan for havvind, da konkurrencen i Europa om at tiltrække investeringer til netop havvind er benhård. Her havde vi ønsket os mere ambition og forståelse for den konkurrence Danmark er i, ved at have fremrykket de respektive parker mere end tilfældet ser ud til at være.”

Kontakt Jan Hylleberg, adm. direktør for Vindmølleindustrien på 4033 4445

Peter Alexandersen

DK- 1900 Frederiksberg

Head of Press & Communications

Home Telefon: +45 2225 9072

Tilmeld dig nyhedsbreve.

Husk, at du kan tilmelde dig Vindmølleindustriens nyhedsbreve og modtage nyheder, medlemstilbud og invitationer via Megawatt Nyt, Medlemsnyt eller Market Watch.